EKO z Twoją Wolą
Dyplom
Prezentacja "Przedszkola z pożytkiem": Prezentacja Przedszkola z pożytkiem.pdf [.pdf, 4.56 MB]
Żywe stroiki wielkanocne
Żywe stroiki wielkanocne
Stroiki na stół wielkanocny to tradycja, wspaniała zabawa, oraz wdzięk świątecznego stołu. A jeśli są jeszcze żywe? Do zapachu rzeżuchy zdążyliśmy się przyzwyczaić. Wiemy też, że jest niezwykle zdrowa i pomaga w odchudzaniu. Podczas wielkanocnych dni to ogromna zaleta.
Topienie marzanny!!?
Topienie marzanny!!?
Coroczny obowiązek, ale też cudna zabawa. Poznajemy polskie obyczaje, dzięki którym w odpowiednim czasie żegnamy zimę i drzwi szeroko otwieramy Pani Wiośnie. Marzanna wykonana, tylko kto by ją teraz topił.
Pomagamy zwierzętom
Pomagamy zwierzętom
Mamy ogromne szczęście, że żyjemy w kraju, w którym ludzie tak dbają o zwierzęta. Niektóre z nich nie mają właścicieli, ale w schroniskach zabezpiecza się ich podstawowe potrzeby. Pomagamy, aby nie zabrakło im niczego. Potrzebna jeszcze tylko miłość.
SPRAWOZDANIE
z 4 edycji akcji:
„WARSZAWSKIE ŚWIĘTO DRZEWA
– MILION DRZEW DLA WARSZAWY”
Odpowiadając na zaproszenie Władz Miasta Stołecznego Warszawy oraz Klubu GAJA do udziału w 4 edycji akcji: „Warszawskie święto Drzewa – Milion drzew dla Warszawy”, Rada Pedagogiczna Przedszkola Nr 47 „MALI ARTYŚCI” w Warszawie, podjęła się uczestnictwa w przedmiotowej akcji i w ramach dokonanego zgłoszenia uzyskano od organizatorów 30 sztuk sadzonek drzew: jarząb pospolity i lipa. Po uzgodnieniu z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami zasad współpracy oraz zgłoszeniu się zainteresowanych wzięciem udziału w akcji, przekazano chętnym podopiecznym i ich rodzicom te sadzonki. Zostały one posadzone w ogródkach przydomowych, na terenie działek rekreacyjnych w rodzinnych ogrodach działkowych na terenie Warszawy. Akcja ta zaowocowała także rozpropagowaniem informacji na temat gatunków drzew rosnących na terenie miasta oraz jest kontynuowana w ramach opiekowania się i dbania o rosnące drzewa (załącznik nr 1). Równolegle w Przedszkolu realizowany jest Dzielnicowy Projekt Ekologiczny „Eko z Twoją Wolą”, w ramach którego zagospodarowano ogród przedszkolny i dokonano w nim nasadzeń krzewów i kwiatów ozdobnych (załącznik nr 2). W ogródku przedszkolnym zostały również posadzone sadzonki wrzosu uzyskane w wyniku uprzedniej zbiórki baterii (załącznik nr 3). Ponadto nauczyciele prowadzą projekty: „Drzewo”, „Nasionko”, „Odkrywcy przyrody”, ramach których dzieci zapoznają się z problematyką ekologiczną i zdobywają wiedzę przyrodniczą na odpowiednim dla ich wieku poziomie. Poznają rodzaje drzew, ich charakterystyczną budowę, etapy wzrostu oraz przeznaczenie. Chroniąc je uczone są oszczędnego wykorzystania papieru i zbierania makulatury (załącznik nr 4).
Nasze Przedszkole zaangażowało się ponadto we współpracę ze Strażą dla Zwierząt w ramach akcji „Eko z Twoją Wolą”. Przeprowadzona jest w tym zakresie zbiórka karmy oraz potrzebnych rzeczy, jak koce, miski, zabawki dla zwierząt, itp. Dary te są zostały przekazane Dla Straży oraz Schroniska dla Zwierząt w Celestynowie (załącznik nr 5). Z zebranych materiałów wtórnych (np.: zakrętek, pudełek, opakowań, butelek plastikowych) oraz materiałów przyrodniczych (np.: liści, korzeni, patyków) dzieci wykonują prace plastyczne (załącznik nr 6).
W ocenie biorących udział w ww. akcjach ekologicznych, inicjatywy podejmowane w ich ramach przyczyniają się do dbania o najbliższe otoczenie przyrody, w szczególności o roślinność Warszawy oraz zwierzęta pozostające aktualnie w schroniskach.
Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 47 „Mali Artyści”
Sprawozdanie z realizacji projektu badawczego „Nasionko” realizowanego w grupie III w okresie od 04.10.2020 do 28.02.2021 roku.
Faza wstępna projektu:
Kolorowa i bogata jesień dostarcza przedszkolakom wielu inspiracji do odkrywania przyrody. Powyższy projekt zrodził się w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym. Na terenie naszego placu zabaw rośnie wiele odmian roślin iglastych i liściastych: tuje, jałowce, świerki, lipy, klony, jesiony, bez, jarząb pospolity. Wspaniałe okazy drzew w upalne dni dają cień i schronienie bawiącym się dzieciom, a jesienią zachęcają do tworzenia bukietów liści i zbierania nasion drzew. I tak było tej jesieni. Dzieci uwielbiały bawić się kolorowymi liśćmi, układały z nich bukiety, szlaczki, wzorki, ciekawe kształty. Obserwowały zmieniające się barwy, słuchały szelestu liści, po których chodziły. Przybiegały do mnie z noskami klonów pytając co to jest? Postanowiliśmy wszystko zbadać i zapisać. W trakcie trwania projektu dzieci poszukiwały odpowiedzi na interesujące je zagadnienia związane z nasionami. Zgromadziły w kąciku przyrody przeróżne rodzaje nasion przyniesione z domu.
Stworzyły siatkę pytań:
- Jakie mamy nasionka?
- Jak rozwija się nasionko?
- Czy wszystkie nasionka są takie same?
- Co wyrasta z nasionka?
- Czy z nasion wyrastają drzewa?
- Czy nasiona można sadzić?
- Czy nasiona się je?
- Dlaczego z nasionek wyrastają rośliny?
- Jakiego koloru są nasiona?
Wspólnie z nauczycielką stworzyły tablice tematyczne z przyniesionych z domu nasion oraz liści i nasion roślin leśnych i ogrodowych.
„Nasiona w kuchni”
„Nasiona w parku”
„Nasiona w ogrodzie”
„Nasiona w lesie”
Faza główna projektu:
Zabawy badawcze i doświadczenia poszukujące
- dzieci oglądały przez lupy różne rodzaje nasion: kukurydzy, maku, kasz, fasoli, dyni, słonecznika
- badały, które nasiona pływają, a które toną
- sprawdzały, jak zachowują się nasiona pod wpływem wody
- ważyły ziarna na wadze szalkowej i elektronicznej. Poznały budowę wagi
- poszukiwały pestek w warzywach i owocach (awokado, ogórek, pomidor, cukinia, papryka, groszek cukrowy, winogrona, jabłko, cytryny, pomarańcze, mandarynki, śliwki, nektarynka, granat, kiwi, liczi chińskie). Oglądały pestki przez lupy.
- szacowały ile jest pestek w owocach cytrusowych
- szukały odpowiedzi na pytanie „Po co rośliny wytwarzają nasiona?
Wnioski z doświadczeń były wspólnie umieszczane na tablicach w formie siatek pojęciowych.
Szkice nasion
Dzieci szkicowały ołówkiem i węglem nasiona fasoli.
Hodowla i obserwacje w kącku przyrody i ogródkach przedszkolnych
- zbierały liście i nasiona drzew na placu zabaw
- poszukiwały w ogródkach przedszkolnych nasion wytworzonych przez rośliny. Obserwowały krzak pomidora, na którym rosły kwiaty oraz zielone i dojrzałe pomidorki koktajlowe. Mogły w ten sposób zaobserwować rozwój pomidora. Obserwowały przez lupę zerwane i przekrojone pomidorki. Wydrążyły z nich pestki, które potem suszyły na kaloryferze.
- poszukiwały w ogródkach przedszkolnych samosiewek drzew
- wysiewały wysuszone nasiona pomidora do ziemi
- wysiewały do ziemi nasiona papryki
- zakładały hodowlę krokusów i żonkili – w trakcie rozwoju kwiatów szukały odpowiedzi na pytanie „Czy cebulka to też nasionko?”
- zakładały hodowlę fasoli na gazie w słoiku z wodą – obserwowały wzrost fasoli, założyły „Dziennika hodowli”
- hodowały rzeżuchę na wacie
- zapoznały się z budową nasion jedno i dwuliściennych (łupina, liścień, zarodek, bielmo). Oglądały ilustracje roślin dwu i jednoliściennych oraz prawdziwe okazy: hiacynt i hortensja.
- pikowały z pomocą nauczyciela pomidorki koktajlowe i paprykę do oddzielnych pojemniczków
Działania matematyczne
- „Dywanik” – klasyfikowanie przedmiotów według kształtu, wielkości – dzieci odtwarzały i układały z patyczków laryngologicznych i nasion fasoli wybrane rytmy (wiatrak matematyczny)
- układały wzory z nasion fasoli
- przeliczały nasiona
- tworzyły zbiory liczbowe według podanej liczby
- rozpoznawały znak graficzny liczby – dobierały właściwą ilość nasion
Z czego powstaje mąka?
Dzieci miały możliwość obejrzenia historyjki obrazkowej: „Od ziarenka do bochenka”. Nadawały tytuły obrazkom, opowiadały historyjkę. Poznały maszyny używane w produkcji pieczywa i hodowli zbóż ( pług , kombajn, siewnik, wielkie roboty, piec chlebowy). Słuchały opowiadania „Jak powstaje chleb” oraz oglądały prawdziwe kłosy zbóż.
Wykorzystanie technologii informatyczno- komputerowej (TIK)
- film edukacyjny „Czego potrzebują rośliny? – jak rosną, kwitną i owocują”
- prezentacja multimedialna „Jak podróżują nasiona” – dzieci poznały w jaki sposób nasiona rozsiewane są przez zwierzęta, wiatr, wodę i człowieka.
Ankiety
Wspólnie z nauczycielką opracowały ankiety dla dzieci i nauczycieli z naszego przedszkola. Zadano pytania: „Jakie nasiona lubi Pani jeść?”, „Jakie nasiona lubisz jeść?” Wyniki ankiet przedstawiono na wykresach słupkowych i kołowych.
Siatka pojęciowa
Jakie jest nasionko?
- nasionka są białe
- są płaskie
- nasionka się turlają
- nasionka są jabłonkowe i gruszkowe
- nasionko jest czarne
- truskawkowe i żółte
- nasionko można sadzić
- jest zielone
- rośnie na drzewie
- nasionka mogą być trujące
- nasionami można się bawić – kasztany
- nasiona są w warzywach - ogórek
Doświadczenia kulinarne
- degustacja nasion dyni i słonecznika
- pieczenie ciasteczek z nasionami
- degustacja popcornu z mikrofalówki i maszyny do popcornu - dzieci oglądały przez lupy nasiona kukurydzy, a następnie obserwowały proces jej prażenia w specjalne do tego skonstruowanym urządzeniu. Przy okazji dowiedziały się jak należy obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi i gniazdkami w ścianie.
- degustacja ciasteczek z nasionami upieczonych przez mamę Natalki
- wykonanie deseru z jogurtu naturalnego, nasion chia i musu truskawkowego
Bajka o nasionku - tekst swobodny
Dzieci ułożyły samodzielnie „Bajkę o nasionku”. W następnych dniach tworzyły kolorowe ilustracje do bajki, przedstawiające wybranych bohaterów. Tak powstała książeczka o nasionku.
Piramida żywieniowa
Słuchały opowiadania „Podróż do wnętrza piramidy”. Na jego podstawie tworzyły piramidę żywieniową i dowiedziały się jakie produkty należy jeść codziennie, a jakich unikać, aby być zdrowym.
Książka kucharska
Muchomorki z pomocą rodziców tworzyły przepisy kulinarne z wykorzystaniem nasion, które były zapisane kodem rysunkowym. Tak powstała książka kucharska.
Sztuka użytkowa
Przedszkolaki zapoznały się ze sztuka użytkową. Oglądały wyroby z nasion: obrazki, biżuterię, wazony. Stworzyły swoje rękodzieło: obrazki dla Dziadka, korale dla Babci i wazony ozdobione nasionami.
Wysłuchały legendy „Jak to z lnem było”. Oglądały ziarna lnu i wyroby lniane.
Wspólnie z rodzicami wykonały ozdoby na choinkę z wykorzystaniem nasion
Podczas projektu powstało również wiele prac plastycznych:
- szkice nasion fasoli
- mandale z nasion dyni i słonecznika
- wiewiórka - rysowanie kredkami akwarelowymi
- jeż – praca przestrzenna
- liść klonu i jego nasionko - frotaż
- słoneczniki – malowanie farbami plakatowymi
- liście dębu – wykrajanie z masy solnej, malowanie farbami plakatowymi
- rozwój pomidora - rysowanie, wycinanie nożyczkami, przyklejanie
- jesienne obrazki – wyklejanie plastelina i nasionami
- sowa - praca przestrzenna
- ozdoby choinkowe z pomarańczy i goździków
- ptaki w karmniku - rysowanie, wycinanie nożyczkami, przyklejanie
- czapka – malowanie akwarelami, doklejanie nasion i włóczki
- zimowe drzewo – malowanie farbami plakatowymi, doklejanie popcornu
- bałwan z wacików kosmetycznych- malowanie i przyklejanie elementów
- bałwan ze skarpetek wypełniony nasionami – praca przestrzenna
- plakat z nasion – praca zbiorowa
- maki – rysowanie pastelami suchymi i doklejanie nasion maku
- mandale z zakrętek od słoików ozdabiane nasionami
- pajączek – przeplatanie włóczki, doklejanie fasoli, lepienie z plasteliny
- bazie – przyklejanie elementów, malowanie farbami plakatowymi
Literatura
- wiersz „Czarodziejskie nasionko”
- wiersz „Uczta w karmniku”
- opowiadanie „Kto sadzi dęby”
- wiersz „Nasionko”
- opowiadanie „Jak powstaje chleb”
- opowiadanie „Podróż do wnętrza piramidy”
- opowiadanie „Tajemnica małego nasionka”
- legenda „O tym jak to z lnem było”
- bajka „O Jasiu i łodydze fasoli”
- bajka „O cudownym dębie”
- bajka „Kopciuszek”
- bajka „Księżniczka na ziarnku grochu”
Faza końcowa projektu:
26.02.2021 roku - uroczyste zakończenie projektu „Nasionko”.
- słuchowisko muzyczne „Księżniczka na ziarnku grochu”
- taniec „Polka fasolka”
- rozpoznawanie nasion za pomocą dotyku
- zawody w parach – przenoszenie nasion dyni za pomocą słomek
- zawody w parach – oddzielanie fasoli czerwonej od białej
- wykonanie deseru z jogurtu naturalnego, nasion chia i musu truskawkowego – degustacja
- rozdanie pamiątkowych dyplomów za udział w projekcie