Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

EKO z Twoją Wolą

Dyplom

Dyplom Eko z Twoją Wolą

Prezentacja "Przedszkola z pożytkiem": Prezentacja Przedszkola z pożytkiem.pdf [.pdf, 4.56 MB]

Żywe stroiki wielkanocne

Stroiki na stół wielkanocny to tradycja, wspaniała zabawa, oraz wdzięk świątecznego stołu. A jeśli są jeszcze żywe? Do zapachu rzeżuchy zdążyliśmy się przyzwyczaić. Wiemy też, że jest niezwykle zdrowa i pomaga w odchudzaniu. Podczas wielkanocnych dni to ogromna zaleta.

Topienie marzanny!!?

Coroczny obowiązek, ale też cudna zabawa. Poznajemy polskie obyczaje, dzięki którym w odpowiednim czasie żegnamy zimę i drzwi szeroko otwieramy Pani Wiośnie. Marzanna wykonana, tylko kto by ją teraz topił.

Pomagamy zwierzętom

Mamy ogromne szczęście, że żyjemy w kraju, w którym ludzie tak dbają o zwierzęta. Niektóre z nich nie mają właścicieli, ale w schroniskach zabezpiecza się ich podstawowe potrzeby. Pomagamy, aby nie zabrakło im niczego. Potrzebna jeszcze tylko miłość.


SPRAWOZDANIE

z 4 edycji akcji:

„WARSZAWSKIE ŚWIĘTO DRZEWA

– MILION DRZEW DLA WARSZAWY”

            Odpowiadając na zaproszenie Władz Miasta Stołecznego Warszawy oraz Klubu GAJA do udziału w 4 edycji akcji: „Warszawskie święto Drzewa – Milion drzew dla Warszawy”, Rada Pedagogiczna Przedszkola Nr 47 „MALI ARTYŚCI” w Warszawie, podjęła się uczestnictwa w przedmiotowej akcji i w ramach dokonanego zgłoszenia uzyskano od organizatorów 30 sztuk sadzonek drzew: jarząb pospolity i lipa. Po uzgodnieniu z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami zasad współpracy oraz zgłoszeniu się zainteresowanych wzięciem udziału w akcji, przekazano chętnym podopiecznym i ich rodzicom te sadzonki. Zostały one posadzone w ogródkach przydomowych, na terenie działek rekreacyjnych w rodzinnych ogrodach działkowych na terenie Warszawy. Akcja ta zaowocowała także rozpropagowaniem informacji na temat gatunków drzew rosnących na terenie miasta oraz jest kontynuowana w ramach opiekowania się i dbania o rosnące drzewa (załącznik nr 1). Równolegle w Przedszkolu realizowany jest Dzielnicowy Projekt Ekologiczny „Eko z Twoją Wolą”, w ramach którego zagospodarowano ogród przedszkolny i dokonano w nim nasadzeń krzewów i kwiatów ozdobnych (załącznik nr 2). W ogródku przedszkolnym zostały również posadzone sadzonki wrzosu uzyskane w wyniku uprzedniej zbiórki baterii (załącznik nr 3). Ponadto nauczyciele prowadzą projekty: „Drzewo”, „Nasionko”, „Odkrywcy przyrody”, ramach których dzieci zapoznają się z problematyką ekologiczną i zdobywają wiedzę przyrodniczą na odpowiednim dla ich wieku poziomie. Poznają rodzaje drzew, ich charakterystyczną budowę, etapy wzrostu oraz przeznaczenie. Chroniąc je uczone są oszczędnego wykorzystania papieru i zbierania makulatury (załącznik nr 4).

Nasze Przedszkole zaangażowało się ponadto we współpracę ze Strażą dla Zwierząt w ramach akcji „Eko z Twoją Wolą”. Przeprowadzona jest w tym zakresie zbiórka karmy oraz potrzebnych rzeczy, jak koce, miski, zabawki dla zwierząt, itp. Dary te są zostały przekazane Dla Straży oraz Schroniska dla Zwierząt w Celestynowie (załącznik nr 5). Z zebranych materiałów wtórnych (np.: zakrętek, pudełek, opakowań, butelek plastikowych) oraz materiałów przyrodniczych (np.: liści, korzeni, patyków) dzieci wykonują prace plastyczne (załącznik nr 6).

W ocenie biorących udział w ww. akcjach ekologicznych, inicjatywy podejmowane w ich ramach przyczyniają się do dbania o najbliższe otoczenie przyrody, w szczególności o roślinność Warszawy oraz zwierzęta pozostające aktualnie  w schroniskach.

Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 47 „Mali Artyści”


Sprawozdanie z realizacji projektu badawczego „Nasionko” realizowanego w grupie III w okresie od 04.10.2020 do 28.02.2021 roku.

 Faza wstępna projektu:

Kolorowa i bogata jesień dostarcza przedszkolakom wielu inspiracji do odkrywania przyrody. Powyższy projekt zrodził się w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym.  Na terenie  naszego placu zabaw rośnie wiele odmian roślin iglastych i liściastych: tuje, jałowce, świerki, lipy, klony, jesiony, bez, jarząb pospolity. Wspaniałe okazy drzew w upalne dni dają cień i schronienie bawiącym się dzieciom, a jesienią zachęcają do tworzenia bukietów liści i zbierania nasion drzew. I tak było tej jesieni.  Dzieci uwielbiały bawić się kolorowymi liśćmi, układały z nich bukiety, szlaczki, wzorki, ciekawe kształty. Obserwowały zmieniające się barwy, słuchały szelestu liści, po których chodziły. Przybiegały do mnie z noskami klonów pytając co to jest?  Postanowiliśmy wszystko zbadać i zapisać. W trakcie trwania projektu dzieci poszukiwały odpowiedzi na interesujące je zagadnienia związane z nasionami. Zgromadziły w kąciku przyrody przeróżne rodzaje nasion przyniesione z domu.

Stworzyły siatkę pytań:

  • Jakie mamy nasionka?
  • Jak rozwija się nasionko?
  • Czy wszystkie nasionka są takie same?
  • Co wyrasta z nasionka?
  • Czy z nasion wyrastają drzewa?
  • Czy nasiona można sadzić?
  • Czy nasiona się je?
  • Dlaczego z nasionek wyrastają rośliny?
  • Jakiego koloru są nasiona?

Wspólnie z nauczycielką stworzyły tablice tematyczne z przyniesionych z domu nasion oraz liści i nasion roślin leśnych i ogrodowych.

„Nasiona w kuchni”

„Nasiona w parku”

„Nasiona w ogrodzie”

„Nasiona w lesie”

Faza główna projektu:

Zabawy badawcze i doświadczenia poszukujące

  • dzieci oglądały przez lupy różne rodzaje nasion: kukurydzy, maku, kasz, fasoli, dyni, słonecznika
  • badały, które nasiona pływają, a które toną
  • sprawdzały, jak zachowują się nasiona pod wpływem wody
  • ważyły ziarna na wadze szalkowej i elektronicznej. Poznały budowę wagi
  • poszukiwały pestek w warzywach i owocach (awokado, ogórek, pomidor, cukinia, papryka, groszek cukrowy, winogrona, jabłko, cytryny, pomarańcze, mandarynki, śliwki, nektarynka, granat, kiwi, liczi chińskie). Oglądały pestki przez lupy.
  • szacowały ile jest pestek w owocach cytrusowych
  • szukały odpowiedzi na pytanie „Po co rośliny wytwarzają nasiona?

Wnioski z doświadczeń  były wspólnie umieszczane na tablicach w formie siatek pojęciowych.

Szkice nasion

Dzieci szkicowały ołówkiem  i węglem nasiona fasoli.

Hodowla i obserwacje w kącku przyrody i ogródkach przedszkolnych

  • zbierały liście i nasiona drzew na placu zabaw
  • poszukiwały w ogródkach przedszkolnych nasion wytworzonych przez rośliny. Obserwowały krzak pomidora, na którym rosły kwiaty oraz zielone i dojrzałe pomidorki koktajlowe. Mogły w ten sposób zaobserwować rozwój pomidora. Obserwowały przez lupę zerwane i przekrojone pomidorki. Wydrążyły z nich pestki, które potem suszyły na kaloryferze.
  • poszukiwały w ogródkach przedszkolnych samosiewek drzew
  • wysiewały wysuszone nasiona pomidora do ziemi
  • wysiewały do ziemi nasiona papryki
  • zakładały hodowlę krokusów i żonkili – w trakcie rozwoju kwiatów szukały odpowiedzi na pytanie „Czy cebulka to też nasionko?”
  • zakładały hodowlę fasoli na gazie w słoiku z wodą – obserwowały wzrost fasoli, założyły „Dziennika hodowli”
  • hodowały rzeżuchę na wacie
  • zapoznały się z budową nasion jedno i dwuliściennych (łupina, liścień, zarodek, bielmo). Oglądały ilustracje roślin dwu i jednoliściennych oraz prawdziwe okazy: hiacynt i hortensja.
  • pikowały z pomocą nauczyciela pomidorki koktajlowe i paprykę do oddzielnych pojemniczków

 Działania matematyczne

  • „Dywanik” – klasyfikowanie przedmiotów według kształtu, wielkości – dzieci odtwarzały i układały z patyczków laryngologicznych i nasion fasoli wybrane rytmy (wiatrak matematyczny)
  • układały wzory z nasion fasoli
  • przeliczały nasiona
  • tworzyły zbiory liczbowe według podanej liczby
  • rozpoznawały znak graficzny liczby – dobierały właściwą ilość nasion

Z czego powstaje mąka?

Dzieci miały możliwość obejrzenia historyjki obrazkowej: „Od ziarenka do bochenka”. Nadawały tytuły obrazkom, opowiadały historyjkę. Poznały maszyny używane w produkcji pieczywa i hodowli zbóż ( pług , kombajn, siewnik, wielkie roboty,  piec chlebowy). Słuchały opowiadania „Jak powstaje chleb” oraz oglądały prawdziwe kłosy zbóż.

Wykorzystanie technologii informatyczno- komputerowej (TIK)

  • film edukacyjny „Czego potrzebują rośliny? – jak rosną, kwitną i owocują”
  • prezentacja multimedialna „Jak podróżują nasiona” – dzieci poznały w jaki sposób nasiona rozsiewane są przez zwierzęta, wiatr, wodę i człowieka.

Ankiety

Wspólnie z nauczycielką opracowały ankiety dla dzieci i nauczycieli z naszego przedszkola. Zadano pytania: „Jakie nasiona lubi Pani jeść?”, „Jakie nasiona lubisz jeść?”  Wyniki ankiet przedstawiono na wykresach słupkowych i kołowych.

Siatka pojęciowa

 Jakie jest nasionko?

  • nasionka są białe
  • są płaskie
  • nasionka się turlają
  • nasionka są jabłonkowe i gruszkowe
  • nasionko jest czarne
  • truskawkowe i żółte
  • nasionko można sadzić
  • jest zielone
  • rośnie na drzewie
  • nasionka mogą być trujące
  • nasionami można się bawić – kasztany
  • nasiona są w warzywach - ogórek

Doświadczenia kulinarne

  • degustacja nasion dyni i słonecznika
  • pieczenie ciasteczek z nasionami
  • degustacja popcornu z mikrofalówki i maszyny do popcornu - dzieci oglądały przez lupy nasiona kukurydzy, a następnie obserwowały proces jej prażenia w specjalne do tego skonstruowanym urządzeniu. Przy okazji dowiedziały się jak należy obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi i gniazdkami w ścianie.
  • degustacja ciasteczek z nasionami upieczonych przez mamę Natalki
  • wykonanie deseru z jogurtu naturalnego, nasion chia i musu truskawkowego

Bajka o nasionku - tekst swobodny

Dzieci ułożyły samodzielnie „Bajkę o nasionku”. W następnych dniach tworzyły kolorowe ilustracje do bajki, przedstawiające wybranych bohaterów. Tak powstała książeczka o nasionku.

Piramida żywieniowa

Słuchały opowiadania „Podróż do wnętrza piramidy”. Na jego podstawie tworzyły piramidę żywieniową i dowiedziały się jakie produkty należy jeść codziennie, a jakich unikać, aby być zdrowym.

Książka kucharska

Muchomorki z pomocą rodziców tworzyły przepisy kulinarne z wykorzystaniem nasion, które były zapisane kodem rysunkowym. Tak powstała książka kucharska.

Sztuka użytkowa

Przedszkolaki zapoznały się ze sztuka użytkową. Oglądały wyroby z nasion: obrazki, biżuterię, wazony. Stworzyły swoje rękodzieło: obrazki dla Dziadka, korale dla Babci i wazony ozdobione nasionami.

Wysłuchały legendy „Jak to z lnem było”. Oglądały ziarna lnu i wyroby lniane.

Wspólnie z rodzicami wykonały ozdoby na choinkę z wykorzystaniem nasion

Podczas projektu powstało również wiele prac plastycznych:

  • szkice nasion fasoli
  • mandale z nasion dyni i słonecznika
  • wiewiórka - rysowanie kredkami akwarelowymi
  • jeż – praca przestrzenna
  • liść klonu i jego nasionko - frotaż
  • słoneczniki – malowanie farbami plakatowymi
  • liście dębu – wykrajanie z masy solnej, malowanie farbami plakatowymi
  • rozwój pomidora - rysowanie, wycinanie nożyczkami, przyklejanie
  • jesienne obrazki – wyklejanie plastelina i nasionami
  • sowa - praca przestrzenna
  • ozdoby choinkowe z pomarańczy i goździków
  • ptaki w karmniku - rysowanie, wycinanie nożyczkami, przyklejanie
  • czapka – malowanie akwarelami, doklejanie nasion i włóczki
  • zimowe drzewo – malowanie farbami plakatowymi, doklejanie popcornu
  • bałwan z wacików kosmetycznych- malowanie i przyklejanie elementów
  • bałwan ze skarpetek wypełniony nasionami – praca przestrzenna
  • plakat z nasion – praca zbiorowa
  • maki – rysowanie pastelami suchymi i doklejanie nasion maku
  • mandale z zakrętek od słoików ozdabiane nasionami
  • pajączek – przeplatanie włóczki, doklejanie fasoli, lepienie z plasteliny
  • bazie – przyklejanie elementów, malowanie farbami plakatowymi

Literatura

  • wiersz „Czarodziejskie nasionko”
  • wiersz „Uczta w karmniku”
  • opowiadanie „Kto sadzi dęby”
  • wiersz „Nasionko”
  • opowiadanie „Jak powstaje chleb”
  • opowiadanie „Podróż do wnętrza piramidy”
  • opowiadanie „Tajemnica małego nasionka”
  • legenda „O tym jak to z lnem było”
  • bajka „O Jasiu i łodydze fasoli”
  • bajka „O cudownym dębie”
  • bajka „Kopciuszek”
  • bajka „Księżniczka na ziarnku grochu”

Faza końcowa projektu:

26.02.2021 roku - uroczyste zakończenie projektu  „Nasionko”.

  • słuchowisko muzyczne „Księżniczka na ziarnku grochu”
  • taniec „Polka fasolka”
  • rozpoznawanie nasion za pomocą dotyku
  • zawody w parach – przenoszenie nasion dyni za pomocą słomek
  • zawody w parach – oddzielanie fasoli czerwonej od białej
  • wykonanie deseru z jogurtu naturalnego, nasion chia i musu truskawkowego – degustacja
  • rozdanie pamiątkowych dyplomów za udział w projekcie