Eco z Twoją Wolą
Prezentacja "Przedszkola z pożytkiem": Prezentacja Przedszkola z pożytkiem.pdf
Dzieci z naszego przedszkola wzięły udział w dzielnicowym konkursie "ECO-MIKOŁAJ" organizowanym przez Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 310, w ramach wspólnych działań na rzecz kształtowania pro-środowiskowych postaw w codziennych, prostych wyborach. Zgłosiło się wielu pomysłowych wizjonerów!
Zbiór nakrętek gr. I PSZCZÓŁKI
Zbiór nakrętek gr. I PSZCZÓŁKI
Zielony kącik w grupie I Pszczółki
Zielony kącik w grupie I Pszczółki
Jak wychować dziecko na człowieka tolerancyjnego? Być tolerancyjnym to akceptować inność, nie dziwić się jej, nie krytykować, bo to, że ktoś jest inny, nie znaczy, że gorszy. Tolerancja polega na przyznawaniu drugiemu człowiekowi prawa do zachowań zgodnych z ich przekonaniami, nawet gdy nam się one nie podobają. Tol...
Jak rozwijać u dziecka samoświadomość
Jak rozwijać u dziecka samoświadomość
Samoświadomość – wejrzenie w głąb siebie Wejrzenie w głąb siebie oznacza uświadomienie sobie swoich pragnień i oczekiwań, uczuć i kaprysów, myśli i wierzeń, a potem próbę zrozumienia słów, którymi je nazywamy. Bez inteligencji tego rodzaju cała wiedza świata staje się kompletnie bez...
Zdrowy rozsądek w wychowaniu
Zdrowy rozsądek w wychowaniu
Zdrowy rozsądek w wychowaniu – mądry przymus Zdrowy rozsądek jest niezbędny w każdej dziedzinie działalności człowieka, także w wychowywaniu dzieci. Nie pomoże zgłębianie poradników ani rady specjalistów, jeżeli jako rodzice będziemy zachowywali się irracjonalnie, a zdarza się to osobom wysoko wy...
SPRAWOZDANIE
z 4 edycji akcji:
„WARSZAWSKIE ŚWIĘTO DRZEWA
– MILION DRZEW DLA WARSZAWY”
Odpowiadając na zaproszenie Władz Miasta Stołecznego Warszawy oraz Klubu GAJA do udziału w 4 edycji akcji: „Warszawskie święto Drzewa – Milion drzew dla Warszawy”, Rada Pedagogiczna Przedszkola Nr 47 „MALI ARTYŚCI” w Warszawie, podjęła się uczestnictwa w przedmiotowej akcji i w ramach dokonanego zgłoszenia uzyskano od organizatorów 30 sztuk sadzonek drzew: jarząb pospolity i lipa. Po uzgodnieniu z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami zasad współpracy oraz zgłoszeniu się zainteresowanych wzięciem udziału w akcji, przekazano chętnym podopiecznym i ich rodzicom te sadzonki. Zostały one posadzone w ogródkach przydomowych, na terenie działek rekreacyjnych w rodzinnych ogrodach działkowych na terenie Warszawy. Akcja ta zaowocowała także rozpropagowaniem informacji na temat gatunków drzew rosnących na terenie miasta oraz jest kontynuowana w ramach opiekowania się i dbania o rosnące drzewa (załącznik nr 1). Równolegle w Przedszkolu realizowany jest Dzielnicowy Projekt Ekologiczny „Eko z Twoją Wolą”, w ramach którego zagospodarowano ogród przedszkolny i dokonano w nim nasadzeń krzewów i kwiatów ozdobnych (załącznik nr 2). W ogródku przedszkolnym zostały również posadzone sadzonki wrzosu uzyskane w wyniku uprzedniej zbiórki baterii (załącznik nr 3). Ponadto nauczyciele prowadzą projekty: „Drzewo”, „Nasionko”, „Odkrywcy przyrody”, ramach których dzieci zapoznają się z problematyką ekologiczną i zdobywają wiedzę przyrodniczą na odpowiednim dla ich wieku poziomie. Poznają rodzaje drzew, ich charakterystyczną budowę, etapy wzrostu oraz przeznaczenie. Chroniąc je uczone są oszczędnego wykorzystania papieru i zbierania makulatury (załącznik nr 4).
Nasze Przedszkole zaangażowało się ponadto we współpracę ze Strażą dla Zwierząt w ramach akcji „Eko z Twoją Wolą”. Przeprowadzona jest w tym zakresie zbiórka karmy oraz potrzebnych rzeczy, jak koce, miski, zabawki dla zwierząt, itp. Dary te są zostały przekazane Dla Straży oraz Schroniska dla Zwierząt w Celestynowie (załącznik nr 5). Z zebranych materiałów wtórnych (np.: zakrętek, pudełek, opakowań, butelek plastikowych) oraz materiałów przyrodniczych (np.: liści, korzeni, patyków) dzieci wykonują prace plastyczne (załącznik nr 6).
W ocenie biorących udział w ww. akcjach ekologicznych, inicjatywy podejmowane w ich ramach przyczyniają się do dbania o najbliższe otoczenie przyrody, w szczególności o roślinność Warszawy oraz zwierzęta pozostające aktualnie w schroniskach.
Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 47 „Mali Artyści”
Sprawozdanie z realizacji projektu badawczego „Nasionko” realizowanego w grupie III w okresie od 04.10.2020 do 28.02.2021 roku.
Faza wstępna projektu:
Kolorowa i bogata jesień dostarcza przedszkolakom wielu inspiracji do odkrywania przyrody. Powyższy projekt zrodził się w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym. Na terenie naszego placu zabaw rośnie wiele odmian roślin iglastych i liściastych: tuje, jałowce, świerki, lipy, klony, jesiony, bez, jarząb pospolity. Wspaniałe okazy drzew w upalne dni dają cień i schronienie bawiącym się dzieciom, a jesienią zachęcają do tworzenia bukietów liści i zbierania nasion drzew. I tak było tej jesieni. Dzieci uwielbiały bawić się kolorowymi liśćmi, układały z nich bukiety, szlaczki, wzorki, ciekawe kształty. Obserwowały zmieniające się barwy, słuchały szelestu liści, po których chodziły. Przybiegały do mnie z noskami klonów pytając co to jest? Postanowiliśmy wszystko zbadać i zapisać. W trakcie trwania projektu dzieci poszukiwały odpowiedzi na interesujące je zagadnienia związane z nasionami. Zgromadziły w kąciku przyrody przeróżne rodzaje nasion przyniesione z domu.
Stworzyły siatkę pytań:
- Jakie mamy nasionka?
- Jak rozwija się nasionko?
- Czy wszystkie nasionka są takie same?
- Co wyrasta z nasionka?
- Czy z nasion wyrastają drzewa?
- Czy nasiona można sadzić?
- Czy nasiona się je?
- Dlaczego z nasionek wyrastają rośliny?
- Jakiego koloru są nasiona?
Wspólnie z nauczycielką stworzyły tablice tematyczne z przyniesionych z domu nasion oraz liści i nasion roślin leśnych i ogrodowych.
„Nasiona w kuchni”
„Nasiona w parku”
„Nasiona w ogrodzie”
„Nasiona w lesie”
Faza główna projektu:
Zabawy badawcze i doświadczenia poszukujące
- dzieci oglądały przez lupy różne rodzaje nasion: kukurydzy, maku, kasz, fasoli, dyni, słonecznika
- badały, które nasiona pływają, a które toną
- sprawdzały, jak zachowują się nasiona pod wpływem wody
- ważyły ziarna na wadze szalkowej i elektronicznej. Poznały budowę wagi
- poszukiwały pestek w warzywach i owocach (awokado, ogórek, pomidor, cukinia, papryka, groszek cukrowy, winogrona, jabłko, cytryny, pomarańcze, mandarynki, śliwki, nektarynka, granat, kiwi, liczi chińskie). Oglądały pestki przez lupy.
- szacowały ile jest pestek w owocach cytrusowych
- szukały odpowiedzi na pytanie „Po co rośliny wytwarzają nasiona?
Wnioski z doświadczeń były wspólnie umieszczane na tablicach w formie siatek pojęciowych.
Szkice nasion
Dzieci szkicowały ołówkiem i węglem nasiona fasoli.
Hodowla i obserwacje w kącku przyrody i ogródkach przedszkolnych
- zbierały liście i nasiona drzew na placu zabaw
- poszukiwały w ogródkach przedszkolnych nasion wytworzonych przez rośliny. Obserwowały krzak pomidora, na którym rosły kwiaty oraz zielone i dojrzałe pomidorki koktajlowe. Mogły w ten sposób zaobserwować rozwój pomidora. Obserwowały przez lupę zerwane i przekrojone pomidorki. Wydrążyły z nich pestki, które potem suszyły na kaloryferze.
- poszukiwały w ogródkach przedszkolnych samosiewek drzew
- wysiewały wysuszone nasiona pomidora do ziemi
- wysiewały do ziemi nasiona papryki
- zakładały hodowlę krokusów i żonkili – w trakcie rozwoju kwiatów szukały odpowiedzi na pytanie „Czy cebulka to też nasionko?”
- zakładały hodowlę fasoli na gazie w słoiku z wodą – obserwowały wzrost fasoli, założyły „Dziennika hodowli”
- hodowały rzeżuchę na wacie
- zapoznały się z budową nasion jedno i dwuliściennych (łupina, liścień, zarodek, bielmo). Oglądały ilustracje roślin dwu i jednoliściennych oraz prawdziwe okazy: hiacynt i hortensja.
- pikowały z pomocą nauczyciela pomidorki koktajlowe i paprykę do oddzielnych pojemniczków
Działania matematyczne
- „Dywanik” – klasyfikowanie przedmiotów według kształtu, wielkości – dzieci odtwarzały i układały z patyczków laryngologicznych i nasion fasoli wybrane rytmy (wiatrak matematyczny)
- układały wzory z nasion fasoli
- przeliczały nasiona
- tworzyły zbiory liczbowe według podanej liczby
- rozpoznawały znak graficzny liczby – dobierały właściwą ilość nasion
Z czego powstaje mąka?
Dzieci miały możliwość obejrzenia historyjki obrazkowej: „Od ziarenka do bochenka”. Nadawały tytuły obrazkom, opowiadały historyjkę. Poznały maszyny używane w produkcji pieczywa i hodowli zbóż ( pług , kombajn, siewnik, wielkie roboty, piec chlebowy). Słuchały opowiadania „Jak powstaje chleb” oraz oglądały prawdziwe kłosy zbóż.
Wykorzystanie technologii informatyczno- komputerowej (TIK)
- film edukacyjny „Czego potrzebują rośliny? – jak rosną, kwitną i owocują”
- prezentacja multimedialna „Jak podróżują nasiona” – dzieci poznały w jaki sposób nasiona rozsiewane są przez zwierzęta, wiatr, wodę i człowieka.
Ankiety
Wspólnie z nauczycielką opracowały ankiety dla dzieci i nauczycieli z naszego przedszkola. Zadano pytania: „Jakie nasiona lubi Pani jeść?”, „Jakie nasiona lubisz jeść?” Wyniki ankiet przedstawiono na wykresach słupkowych i kołowych.
Siatka pojęciowa
Jakie jest nasionko?
- nasionka są białe
- są płaskie
- nasionka się turlają
- nasionka są jabłonkowe i gruszkowe
- nasionko jest czarne
- truskawkowe i żółte
- nasionko można sadzić
- jest zielone
- rośnie na drzewie
- nasionka mogą być trujące
- nasionami można się bawić – kasztany
- nasiona są w warzywach - ogórek
Doświadczenia kulinarne
- degustacja nasion dyni i słonecznika
- pieczenie ciasteczek z nasionami
- degustacja popcornu z mikrofalówki i maszyny do popcornu - dzieci oglądały przez lupy nasiona kukurydzy, a następnie obserwowały proces jej prażenia w specjalne do tego skonstruowanym urządzeniu. Przy okazji dowiedziały się jak należy obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi i gniazdkami w ścianie.
- degustacja ciasteczek z nasionami upieczonych przez mamę Natalki
- wykonanie deseru z jogurtu naturalnego, nasion chia i musu truskawkowego
Bajka o nasionku - tekst swobodny
Dzieci ułożyły samodzielnie „Bajkę o nasionku”. W następnych dniach tworzyły kolorowe ilustracje do bajki, przedstawiające wybranych bohaterów. Tak powstała książeczka o nasionku.
Piramida żywieniowa
Słuchały opowiadania „Podróż do wnętrza piramidy”. Na jego podstawie tworzyły piramidę żywieniową i dowiedziały się jakie produkty należy jeść codziennie, a jakich unikać, aby być zdrowym.
Książka kucharska
Muchomorki z pomocą rodziców tworzyły przepisy kulinarne z wykorzystaniem nasion, które były zapisane kodem rysunkowym. Tak powstała książka kucharska.
Sztuka użytkowa
Przedszkolaki zapoznały się ze sztuka użytkową. Oglądały wyroby z nasion: obrazki, biżuterię, wazony. Stworzyły swoje rękodzieło: obrazki dla Dziadka, korale dla Babci i wazony ozdobione nasionami.
Wysłuchały legendy „Jak to z lnem było”. Oglądały ziarna lnu i wyroby lniane.
Wspólnie z rodzicami wykonały ozdoby na choinkę z wykorzystaniem nasion
Podczas projektu powstało również wiele prac plastycznych:
- szkice nasion fasoli
- mandale z nasion dyni i słonecznika
- wiewiórka - rysowanie kredkami akwarelowymi
- jeż – praca przestrzenna
- liść klonu i jego nasionko - frotaż
- słoneczniki – malowanie farbami plakatowymi
- liście dębu – wykrajanie z masy solnej, malowanie farbami plakatowymi
- rozwój pomidora - rysowanie, wycinanie nożyczkami, przyklejanie
- jesienne obrazki – wyklejanie plastelina i nasionami
- sowa - praca przestrzenna
- ozdoby choinkowe z pomarańczy i goździków
- ptaki w karmniku - rysowanie, wycinanie nożyczkami, przyklejanie
- czapka – malowanie akwarelami, doklejanie nasion i włóczki
- zimowe drzewo – malowanie farbami plakatowymi, doklejanie popcornu
- bałwan z wacików kosmetycznych- malowanie i przyklejanie elementów
- bałwan ze skarpetek wypełniony nasionami – praca przestrzenna
- plakat z nasion – praca zbiorowa
- maki – rysowanie pastelami suchymi i doklejanie nasion maku
- mandale z zakrętek od słoików ozdabiane nasionami
- pajączek – przeplatanie włóczki, doklejanie fasoli, lepienie z plasteliny
- bazie – przyklejanie elementów, malowanie farbami plakatowymi
Literatura
- wiersz „Czarodziejskie nasionko”
- wiersz „Uczta w karmniku”
- opowiadanie „Kto sadzi dęby”
- wiersz „Nasionko”
- opowiadanie „Jak powstaje chleb”
- opowiadanie „Podróż do wnętrza piramidy”
- opowiadanie „Tajemnica małego nasionka”
- legenda „O tym jak to z lnem było”
- bajka „O Jasiu i łodydze fasoli”
- bajka „O cudownym dębie”
- bajka „Kopciuszek”
- bajka „Księżniczka na ziarnku grochu”
Faza końcowa projektu:
26.02.2021 roku - uroczyste zakończenie projektu „Nasionko”.
- słuchowisko muzyczne „Księżniczka na ziarnku grochu”
- taniec „Polka fasolka”
- rozpoznawanie nasion za pomocą dotyku
- zawody w parach – przenoszenie nasion dyni za pomocą słomek
- zawody w parach – oddzielanie fasoli czerwonej od białej
- wykonanie deseru z jogurtu naturalnego, nasion chia i musu truskawkowego – degustacja
- rozdanie pamiątkowych dyplomów za udział w projekcie